Program Lawendowej Szkoły Rodzenia

1. Zdrowy styl życia w ciąży. Jak sobie radzić z dolegliwościami typowymi dla tego okresu?

   Na zajęciach omawiamy podstawowe zagadnienia z zakresu zdrowego odżywiania, aktywności ruchowej oraz higieny w ciąży. Podkreślamy liczne zalety zdrowego stylu życia, podpowiadamy jak zapobiegać problemom zdrowotnym w ciąży oraz radzimy jak pokonać przeziębienie, bóle pleców czy stres, gdy się one pojawią.

  • Zajęcia ruchowe - ćwiczenia ogólnousprawniające, zwiększające ruchomość we wszystkich stawach, wzmacniające i uelastyczniające mięśnie, oddechowe oraz relaksacja z elementami wizualizacji.

2. Budowanie głębokiej więzi z maleństwem.

   Na powyższych zajęciach poruszamy temat umacniania bliskości między nienarodzonym jeszcze maleństwem a osobami z jego najbliższego otoczenia (mamą, tatą, starszym rodzeństwem). Poznajemy liczne możliwości nawiązywania kontaktu z dzieckiem oraz zabaw z nim głównie w oparciu o osiągnięcia psychologii prenatalnej. Punktem wyjścia do tego tematu jest wcielenie się w rolę maleństwa, odkrycie jego świata i zdolności postrzegania oraz interpretacji bodźców płynących z zewnątrz ciała.

  • Zajęcia ruchowe z nauką głębokiego oddechu oraz elementami tańca brzucha pomogą nam rozluźnić ciało oraz umysł. Komunikujemy się z dzieckiem poprzez połączenie ruchu z dotykiem brzuszka. W rytm spokojnej muzyki, na sali, w której roztacza się zapach pomarańczy i otulonej ciepłym światłem odnajdujemy własną strefę komfortu. Rozmawiamy z maleństwem poprzez muzykę, ruch, dotyk i przekazujemy mu pozytywne emocje. Na koniec wizualizacja pomagająca nawiązać więź z maleństwem. 

3. Poród naturalny, aktywny, rodzinny. Jak rozpoznać, kiedy się zaczyna?

Omówienie przebiegu porodu naturalnego (jego faz oraz charakterystycznych elementów). Nauka rozpoznawania sygnałów mogących świadczyć o zbliżającym oraz rozpoczynającym się porodzie oraz krótkie omówienie tych, które powinny wzbudzić naszą baczną uwagę.

Na koniec dyskusja dotycząca naszych wątpliwości, wyobrażeń i nadziei związanych z porodem drogami natury.

  • Ćwiczenia oddechowe, przygotowujące ciało do porodu, uelastyczniające i wzmacniające duże grupy mięśniowe oraz mięśnie krocza. Ćwiczenia z elementami pozycji porodowych.

4. Naturalne metody zmniejszania bólu porodowego. Jak sobie pomóc?

   Na zajęciach poznajemy naturalne, proste, bezpieczne dla matki i dziecka metody zapobiegania i zmniejszania bólu porodowego (m.in. pozycje porodowe, masaż, okłady, aromaterapię). Podczas wykładu przypominamy liczne zalety oddychania przeponowego, aktywności ruchowej, relaksacji oraz pozycji wertykalnych z naciskiem na ich wpływ na zmniejszanie doznań bólowych. Poznajemy także znaczenie stresu podczas porodu i możliwości jego minimalizacji (Triada lęku, napięcia i bólu).

  • Ćwiczenia ruchowe z elementami jogi mające na celu pogłębienie świadomości czucia własnego ciała oraz wyciszenie emocji. Ćwiczenia przygotowujące ciało do porodu, pozycje porodowe, symulacja porodu wraz z ćwiczeniem parcia "na sucho".

5. Jak przygotować się do porodu?

   Omówienie przygotowania fizycznego, psychicznego oraz technicznego do porodu aktywnego. Przypomnienie znaczenia ruchu, diety i relaksacji w ciąży, profilaktyka nacięcia krocza.Przedstawienie roli osoby towarzyszącej podczas porodu.

  • Ćwiczenia przygotowujące ciało do porodu. Podczas tych zajęć skupiamy się na ćwiczeniach pozycji porodowych, na oddechu dostosowanym do różnych faz porodu oraz na metodach relaksacji z wizualizacją. Uczymy się jak zjednoczyć ruch i oddech, „otwierać miednicę kostną”, pomagać dziecku stopniowo pokonywać tę trudna dla niego drogę.

6. Psychologiczne aspekty rodzicielstwa.

   Podczas zajęć omawiamy możliwe do wystąpienia zaburzenia nastroju kobiet ciężarnych i położnic. Uczymy się jak sobie z nimi radzić oraz kiedy należy zgłosić się do specjalisty.

Podkreślamy ogromną rolę partnerów i rodziny w budowaniu przyjaznego matce i dziecku środowiska. Zwracamy także uwagę na emocjonalne oblicze naszych partnerów, ich problemy i niepokoje. Uczymy się umacniać związek w warunkach przebudowy tego delikatnego ekosystemu.

  • Ćwiczenia ruchowe w parach z elementami jogi mające na celu umacnianie wzajemnej bliskości, pogłębienie świadomości czucia własnego ciała oraz wyciszenie emocji. Spotkanie kończymy relaksacją.

7. Poznanie postępowania z dzieckiem po porodzie.

   Podczas tych zajęć omawiamy postępowanie z noworodkiem po porodzie (skala APGAR, badanie noworodka, testy przesiewowe, stany adaptacyjne, szczepienia). Uczymy się także pielęgnacji noworodka, czyli tego jak nosić, przewijać, kąpać nasze maleństwo oraz w razie potrzeby udzielić mu pierwszej pocy.

Części teoretycznej towarzyszą pokazy instruktora. Następnie pary przystępują do kąpieli, przewijania i pielęgnacji noworodka korzystając z fantomów.

8. Jakie są zalety i techniki karmienia piersią? Dlaczego to tak ważne dla mamy i maluszka?

   Zajęcia rozpoczynamy od przedstawienia mechanizmu laktacji, zasad i technik karmienia naturalnego oraz licznych korzyści z niego wynikających. Po części teoretycznej w oparciu o wykład oraz instruktaż, mamy wraz z osobami towarzyszącymi uczą się prawidłowo przystawiać dziecko (lalkę) do piersi. Następnie podczas oglądania filmu na temat laktacji jeszcze raz omawiamy powyższe zasady oraz dzielimy się spostrzeżeniami, wątpliwościami i naszymi odczuciami w zakresie tego tematu.

9. Mama po porodzie. Jak dbać o ciało i duszę oraz powoli wracać do formy?

   Tematyka zajęć związana jest samoopieką matki po porodzie drogami natury, bądź cięciu cesarskim. Omawiamy cofanie się zmian powstałych w ciele podczas ciąży i porodu, dietę matki karmiącej oraz zasady higieny osobistej. Uczymy się jak dbać o swoje zdrowie, samopoczucie i wygląd oraz jak dbać o naszych najbliższych.

  • Ćwiczenia ogólnousprawniające, przygotowujące ciało do porodu. Dodatkowo elementy gimnastyki w połogu: techniki wstawania z łóżka, pierwsze uruchomienie, przykładowe ćwiczenia.

10. Spotkanie z rodzicami po porodzie.

   Podczas tego spotkania dzielimy się swoimi przeżyciami. Opowiadamy o sukcesach i problemach. W gronie mam i tatusiów omawiamy jak radzić sobie z napotkanymi problemami z różnych dziedzin (karmienia piersią, pielęgnacji noworodka i niemowlęcia). Uczymy się także jak nosić dziecko w chuście.

  • Opcjonalnie także realizujemy ćwiczenia dla mam w połogu bądź ćwiczenia dla mam z dziećmi.

Polecamy






Jesteśmy partnerami Programu Szczecin Przyjazny Rodzinie
 


Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 27 gości